• Home »
  • Νεα »
  • Για μια Τράπεζα Θεμάτων… στην οποία είναι έτοιμη να συμβάλλει η ΠΕΒ

Για μια Τράπεζα Θεμάτων… στην οποία είναι έτοιμη να συμβάλλει η ΠΕΒ

Την ώρα που η εκπαιδευτική κοινότητα με τους μαζικούς φορείς της καταγγέλλει την Τράπεζα Θεμάτων που «μόνο αρνητικές συνέπειες θα έχει στην εκπαιδευτική διαδικασία, ενώ ταυτόχρονα θα αυξήσει το άγχος και την αβεβαιότητα σε μαθητές και εκπαιδευτικούς, με δεδομένο μάλιστα ότι ο βαθμός προαγωγής των μαθητών της Α΄ Λυκείου θα συνυπολογίζεται στην εισαγωγή τους στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ» (ΟΛΜΕ), η Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων με ανακοίνωσή της προτείνει στο Υπουργείο Παιδείας «μια άλλη Τράπεζα Θεμάτων για την νέα σχολική χρονιά, σωστά σχεδιασμένη, προσαρμοσμένη στην ελληνική σχολική πραγματικότητα με νέα θέματα που θα τα έχουμε όλοι (εκπαιδευτικοί και μαθητές) στα χέρια μας από το φθινόπωρο (και όχι δύο μέρες πριν αρχίσουν οι εξετάσεις) και εναρμονισμένη με την νέα διδακτέα ύλη».

            Παράλληλα ζητάει από το ΥΠΑΙΘ «Ως επιστημονική ένωση επιθυμούμε να συμβάλουμε στη βελτίωση της υπάρχουσας τράπεζας τόσο στην παραγωγή νέων θεμάτων όσο και στην κριτική αποτίμηση των υπαρχόντων»

            Η ανακοίνωση υπογράφεται από δυο επίκουρες καθηγήτριες του Πανεπιστημίου Αθηνών (Ευαγγελία Μαυρικάκη -Παιδαγωγικό Τμήμα ΕΚΠΑ και Παναγούλα Κόλλια Επ. Καθηγήτρια Βιολογικό Τμήμα, ΕΚΠΑ).

            Ρωτάμε τις δυο καθηγήτριες: Δεν βλέπουν ότι το πιο «δηλητηριώδες» τμήμα του νέου Λυκείου αναμένεται να αναδειχθεί η Τράπεζα Θεμάτων που προβάλλει με φωτοστέφανο αθωότητας στις διακηρύξεις του Υπουργείου Παιδείας; Δεν βλέπουν ότι με την «καινοτομία» αυτή το Υπουργείο στοχεύει να πετύχει με ένα σμπάρο… πολλά τρυγόνια:

               * Πρώτον να κανοναρχήσει και να ελέγξει τη διδακτική πράξη αναγκάζοντας τους εκπαιδευτικούς, στα πλαίσια ενός ατσαλάκωτου ομοιομορφισμού, να προσαρμόσουν το μάθημά τους στις «τανάλιες» της εξεταστέας ύλης και στον «τύπο» των ερωτήσεων της Τράπεζας Θεμάτων, εκτρέποντας το εκπαιδευτικό έργο σε τεχνικές απομνημόνευσης πληροφοριών. Ως «καλό» Λύκειο θα αναγορεύεται αυτό που μιμείται το φροντιστήριο. Αυτό δηλαδή που καλουπώνει και παραδίδει αποσπασματικές γνώσεις χρήσιμες για τις εξετάσεις.
*Δεύτερο, να βάλει την εκπαιδευτική διαδικασία στα εκπαιδευτικά φέρετρα της αυτοαξιολόγησης – αξιολόγησης μετατρέποντας τα σχολεία σε «νησί των νεκρών», και να διευκολύνει την κατηγοριοποίησή τους με αγοραία κριτήρια.

               *Τρίτο, να αποθαρρύνει με την αύξηση των απορρίψεων εκείνους τους μαθητές που δεν κουβαλάνε από το σπίτι τους οικονομικές και μορφωτικές αποσκευές με στόχο να τους εξοστρακίσει και από το Γενικό και από το Τεχνολογικό Λύκειο, κατευθείαν στην κατάρτιση, στα «παραμάγαζα» που ιδρύουν οι επιχειρηματίες της γνώσης.
*Τέταρτο, με την Τράπεζα Θεμάτων το Υπουργείο Παιδείας θα επιχειρήσει σταδιακά να αξιολογήσει τους εκπαιδευτικούς και τις σχολικές μονάδες με βάση τις επιδόσεις των μαθητών.

Παρουσιάζουμε παρακάτω την Ανακοίνωση της ΠΕΒ

Αθήνα, 16/06/2014

                                                                                                                    Αρ. Πρωτ.  B764

    

                                                       ΠΡΟΣ:  τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων

                                                                               κο   Λοβέρδο Ανδρέα

                                                                                                               

                                                         Κοιν. :  1.    ΙΕΠ,   Τμήμα  Τράπεζας Θεμάτων

                                                                       2.  Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας  Εκπ/σης

                                                                                                 κο  Στυλιανό Μερκούρη

Αξιότιμε κ. Υπουργέ,

Στο έγγραφο μας πριν την δημοσίευση της τράπεζας θεμάτων είχαμε εντοπίσει τα προβλήματα που μπορεί να δημιουργηθούν από την «βιαστική» εφαρμογή της. Η ανακοίνωση των θεμάτων και η υλοποίηση της τις πρώτες μέρες των εξετάσεων επιβεβαιώνει τους προβληματισμούς μας.

Η τράπεζα θεμάτων αντλεί την εγκυρότητα και την αξιοπιστία της από το βαθμό εναρμόνισης που επιδιώκει τόσο με τους στόχους του ΑΠ και τη διδακτέα ύλη, όσο και με τους στόχους και τα μέσα της διδακτικής πράξης, όπως διαμορφώνεται και υλοποιείται στις υφιστάμενες συνθήκες.

Η Τράπεζα Θεμάτων Βιολογίας περιέχει θέματα που ταιριάζουν και ακολουθούν τη διδακτική πράξη, αλλά και θέματα που απαιτούν σχολαστική απομνημόνευση και ανάκληση λεπτομερειών και βρίσκονται σε εξόφθαλμη αντίφαση με τις οδηγίες που είχαν σταλεί από το Υπουργείο προς τους διδάσκοντες. Οι αρχικές οδηγίες που δόθηκαν στους εκπαιδευτικούς έδιναν έμφαση στην ανάδειξη της συσχέτισης βιολογικής δομής και λειτουργίας, την ενίσχυση της αυτογνωσίας των εφήβων όσον αφορά σε θέματα αγωγής υγείας και την προτροπή για υιοθέτηση θετικών προτύπων κοινωνικής συμπεριφοράς. Υπήρξαν σαφείς οδηγίες να μη δοθεί έμφαση σε λεπτομέρειες της δομής του οργανισμού. Οι τελικές οδηγίες όμως συμπεριελάμβαναν στην εξεταστέα ύλη και τμήματα που οι αρχικές οδηγίες έλεγαν να μην δοθεί έμφαση. Επί πλέον σε αρκετά σχολεία της χώρας λόγω έλλειψης διδασκόντων η διδακτέα ύλη καλύφθηκε σε μικρότερο χρόνο από τον δέοντα με προφανείς συνέπειες. Τέλος,το γεγονός ότι η Τράπεζα Θεμάτων τέθηκε σε δημόσια χρήση τρείς μέρες πριν τις εξετάσεις και ενώ οι μαθητές είχαν ήδη φύγει από τις σχολικές αίθουσες,τους προσέθεσε ακόμη περισσότερες δυσκολίες.

Για όλους τους προαναφερθέντες λόγους προτείνουμε:

• Να αποσυρθούν από την Τράπεζα, έστω και τώρα, όσα θέματα είναι εκτός του πνεύματος της διδασκαλίας του μαθήματος που καθορίζεται από τις εγκυκλίους του Υπουργείου Παιδείας.

• Να σταλεί από το ΙΕΠ σαφής οδηγία στους διδάσκοντες να διορθώσουν τις απαντήσεις των μαθητών με τις ενδεικτικά προτεινόμενες απαντήσεις ώστε να εξασφαλιστεί η κατά το δυνατόν αντικειμενικότητα στη βαθμολογία.

• Να δοθεί η δυνατότητα στους διδάσκοντες να επιλέξουν οι ίδιοι θέματα από την Τράπεζα θεμάτων που να συνάδουν με τη διδαχθείσα ύλη και τις οδηγίες του Υπουργείου.

• Τέλος, προτείνουμε την έναρξη συζήτησης με θέμα της συνολική λειτουργία της Τράπεζας Θεμάτων που φέτος έπρεπε να λειτουργήσει σε εθελοντική βάση. Μια άλλη Τράπεζα Θεμάτων για την νέα σχολική χρονιά, σωστά σχεδιασμένη, προσαρμοσμένη στην ελληνική σχολική πραγματικότητα με νέα θέματα που θα τα έχουμε όλοι (εκπαιδευτικοί και μαθητές) στα χέρια μας από το φθινόπωρο (και όχι δύο μέρες πριν αρχίσουν οι εξετάσεις) και εναρμονισμένη με την νέα διδακτέα ύλη.

Ως επιστημονική ένωση επιθυμούμε να συμβάλουμε στη βελτίωση της υπάρχουσας τράπεζας τόσο στην παραγωγή νέων θεμάτων όσο και στην κριτική αποτίμηση των υπαρχόντων και για το λόγο αυτό θεωρούμε ορθότερο να μην ληφθούν υπόψη οι φετινοί βαθμοί των μαθητών για τις εισαγωγικές εξετάσεις του 2016.

 Με τιμή,

Για την Επιτροπή Παιδείας                                                          Η Πρόεδρος του Δ.Σ.               

Η    Πρόεδρος                                                                                        της Π.Ε.Β

Ευαγγελία Μαυρικάκη                                                                     Παναγούλα Κόλλια

Επ. Καθηγήτρια                                                                     Επ. Καθηγήτρια

Παιδαγωγικό Τμήμα                                                              Βιολογικό Τμήμα, ΕΚΠΑ

Δημοτικής Εκπαιδευσης, ΕΚΠΑ

Πηγή: alfavita.gr

Μοίρασε το νέο μαςShare on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Pin on Pinterest0Share on LinkedIn0Share on TumblrEmail this to someone